Comezo a pescuda nos libros de actas das Sesións dos Plenos do concello de A Estrada. Despois de revisar un bo número de exemplares, atopo na Sesión Plenaria de data 24 de setembro de 1902:
“Se autoriza asimsmo a D. Benjamín Lois y a D. José García Buela, para que puedan colocar postes para un servicio telefónico en los caminos municipales”.
Sigo indagando en libros e xornais da época. No libro de Pedro Varela Castro, titulado La Estrada, editado en 1923. O facer referencia o teléfono na Estrada, dinos:
“Hubo teléfono para comunicarse desde esta Villa con Codeseda, pero fue destruido por motivos que aunque se ignoran, no pueden merecer alabanza”.
No xornal El Emigrado, de data 7 de setembro de 1928, infórmanos:
El Teléfono.- “Hace mucho tiempo que una política mal entendida y de ideales rastreros, el caciquismo hizo desaparecer una noche el teléfono que unía la villa de Codeseda con la de La Estrada. Aquel teléfono había sido instalado por iniciativa de los Sres. Lois y García Buela y para él aportaron su óbolo la mayoría de los vecinos de la comarca, persuadidos de tal necesidad y de los beneficios que reportará para todos.
Hemos pasado varios años sin servicio y esto vino a convencernos más y más de su necesidad.
Ahora ya hace algún tiempo que se ha inaugurado en La Estrada el teléfono interurbano, y el urbano hállase ya instalado y próximo a inaugurarse, y para después de esto nos ha hablado el Alcalde Sr. Vigo de que la Corporación que preside tiene grandes deseos de llevar también el teléfono al núcleo más importante o más céntrico de cada zona del término municipal, como Codeseda, Consolación, Souto de Vea, Oca y Fojo.
Es de esperar, pues, que este buen deseo de nuestros ediles se trate de llevar la práctica cuanto antes, y que la Compañía Nacional de Teléfonos no ponga en ello el menor inconveniente dada la importancia de los pueblos que se pretende comunicar”.
Así temos a certeza que a principios do século XX xa disponía Codeseda de un teléfono que comunicaba co capital municipal. Estaba instalado na casa de don José García Buela. Os herdeiros do Señor García Buela permitíronme cordialmente retratar ese primeiro aparello telefónico, unha autentica xoia que inda hoxe se manten en perfecto estado de conservación, colocado nun despacho na planta baixa da súa casa na Sagrada en Codeseda.
O teléfono ten unha placa metálica onde amosa a inscrición:
L.M. ERICSSON & Co – TRADE MARK – STOCKHOLM.
Pasarían ainda moitos anos para que chegase o teléfono a nosa querida Codeseda, non se instalou deica o ano 1966.
Na Sesión Ordinaria, Pleno de 27 de abril de 1966, apartado 4º:
“Dar cuenta de la Formalización de contratos para instalar locutorios telefónicos en Codeseda, Souto de Vea, Plaza de Oca, y Fojo-Corbelle. Locutorio de Codeseda.- Contrato celebrado el día 23 de marzo de 1966 con D. Cayetano Parada Taboada, para ocupación de parte de su casa y demás dependencias que ocupará la Centyral Telefónica, atendiendo igualmente el arrendador y su familia el servicio telefónico; todo ello en el precio de mil doscientas pesetas mensuales que se harán efectivas por mensualidades vencidas a partir del próximo mes de junio; siendo de cuenta del Ayuntamiento el pago del consumo de energía eléctrica de la Central telefónica, así como la pintura y pequeños arreglos”.
E na Sesión Extraordinaria de 22 de xuño de 1966, apartado 16:
“Dar cuenta da puesta en servicio de los locutorios telefónicos de Codeseda, Souto de Vea, Fojo-Corbelle y Oca.- El Ayuntamiento Pleno se da por enterado y ve con agrado de que desde el día 13 del corriente mes, fecha en que fueron inaugurados, vienen funcionando los locutorios telefónicos de Codeseda, Souto de Vea, Fojo-Corbelle y Oca”.
O locutorio telefónico inaugurado en Codeseda o 13 de xuño de 1966, atopábase instalado no centro da Sagrada en Codeseda, nos baixos da casa do Señor Cayetano e a Señora Sofía, onde xa estaba o correo e o telégrafo.
A chamada telefónica facíase a través de unha operadora, para isto era preciso accionar a manivela de magneto (xenerador eléctrico), que producía unha corrente que facía acender unha luz na centraliña da Estrada. A operadora atendía a chamada pedindo o número de teléfono desexado. O final da chamada a operadora da central da Estrada, dáballe o tempo consumido e o importe a pagar.
Na queles tempos cando se solicitaba unha chamada, era moi normal que a operadora dixera que tería vinte minutos de demora que se convertía en mais de media hora de espera.
Co paso dos anos, había teléfonos fixos en casi todas as casas da parroquia de Codeseda. Porén o desenvolvemento tecnolóxico minou a instalación dos teléfonos fixos, e para ir cos novos tempos, hoxe en día case todo o mundo dispón dun teléfono móbil.
Luís Ferro Pego – marzo de 2024